Yeni Müfredata İlişkin Değerlendirme ve Öneriler
Görüntüleme: 96

Yeni Müfredat Hakkında Öneriler ve Değerlendirmeler

Milli Eğitim Bakanlığı’nın 26 Nisan’da kamuoyuna sunduğu yeni müfredat taslağına ilişkin 255 sivil toplum kuruluşu ve 8 uzman eğitimci tarafından değerlendirme raporu yayımlandı.

Yeni müfredatın milli ve manevi değerlerle güçlü bir şekilde donatılması gerektiğini belirten eğitimciler, müfredatın genel anlamda olumlu bulduğunu kaydederek müfredatın daha da geliştirilmesi yönünde fikir beyan etti.

Müfredatın temel aldığı insan modeli, programların ortak ögesi olarak belirlenen değerlerin tüm programlar nezdinde esas alınması; değer modelinin programlar bazında değişiklik göstermekle birlikte bazı programlara başarılı bir şekilde yansıtılması; programların bütüncül bir yapıda ve beceri temelli ele alınmış olması olumlu gelişmelerdir.” denilen raporda şu öneri, tespit ve değerlendirmeler yer aldı:

Her çalışmada geliştirilebilir yönler olduğu gibi bu çalışmada da kullanılan dil ile muhtevanın milli ve manevi değerlere uygunluğu ile programın değerlerle güçlendirilmesi hususlarında; aşağıda belirtilen maddeler dikkate alınmalıdır;

  • Müfredat dili, kadim irfan ve kültürel değerlerimizi yansıtmalı, değerlerimize aykırı ifadelerden kaçınılmalıdır. Program boyunca kullanılan kavramların, inanç açısından sorun teşkil etmemesine dikkat edilmelidir. Mesela programda kullanılan “yaratıcı/yaratıcılık” (Ör: Fen Bilimleri s.20, 45, 49, 52; Sosyal Bilgiler s 26, 56, 103; Hayat Bilgisi s. 33, 57; İnkılap Tarihi s. 15, 20; Okul öncesi, s. 22, 95) kelimesindeki yaratma kavramının gözden geçirilmesi ve geçtiği yerdeki anlamına bağlı olarak üretkenlik, keşfedicilik, özgün ve ilham verici, kolaylaştırıcı benzeri kavramlarla ifade edilmesi yerinde olacaktır. Bu örnekler diğer programlarda da artırılabilir. Din Kültürü programında bu kavramın hem Yaratıcıya hem de insana atfedilmesinin meydana getirdiği kafa karışıklığı DKAB programında (s.77) daha net görülebilir.
  • Programda yer alan bazı ibareler ve görüşler, inanca aykırı düşmektedir. Sosyal Bilgiler programının “Bu görsellerden hangilerinin doğada kendiliğinden var olan varlıklar olduğunu belirlemeleri istenir.” (S. 20). Öğretme – öğrenme yaşantılarında geçen kendiliğinden var olma ibaresi, mevcudatın yaratıcı ile olan bağını keserek mevcudatı tesadüfe havale eden açıklamalardır. Bu boyutuyla bu ifade “insan eliyle üretilmemiş doğadaki varlıklar” veya benzeri ifadeler ile sunulabilir.
  • Programda yer alan kimi ifadeler, kâinatta tesadüfiliği, kendiliğinden oluşumu veya doğa tarafından yaratılmış gibi bir algı oluşturmaktadır. Bu noktada özellikle Fizik, Kimya, Biyoloji ve Fen Bilimleri derslerinde canlılarda görülen mükemmelliğin tesadüfen oluşamayacağı, bu mükemmelliğin bir sanatkârı olduğu nazara verilmelidir. Öğrencilerin sanatı gördüğü gibi sanatkârı da görmesi sağlanmalıdır. Her ne kadar evrim kavramı programda olmasa da Biyoloji ve Fen Bilimleri genel manada evrimci, seküler bakış açısıyla yazılmıştır. Bu dil yerine milli ve bilimsel dilin kullanılması anlam ve kazanım açısından daha doğru olacaktır.
  • Okul öncesi müfredat programında Tarih şeridinde sıradan birçok olayı almışken, (önemli gün ve haftalar) Çanakkale Zaferi ve İstiklal Marşı’nın kabulünü almamıştır. Çanakkale Zaferi ve İstiklal Marşı programa eklenmelidir. Ayrıca tüm programda olduğu gibi Mustafa Kemal Atatürk çok fazla işlenmesine rağmen diğer devlet yöneticilerimiz yeterli oranda işlenmemiştir.
  • Programlarda konu alanına bağlı olarak verilen bazı öğrenme çıktıları, inanca aykırı düşmektedir. Felsefe dersi programında yer alan “Öğrencilerin Tanrı’nın varlığına ilişkin görüşlerle (teizm, deizm, panteizm, ateizm, pananteizm) Tanrı’nın varlığının kanıtlanması problemini anlamaları, ilgili düşünce ve argümanları değerlendirmeleri amaçlanır.” (S. 38. ) cümlesindeki “Tanrı’nın varlığının kanıtlanması problemi”, Allah’ın varlığının kanıtlanmasının bir problem olarak işlenmesini akla getirmektedir. Zihinlere şüphe yerleştirecek olan bu ifadeler anlaşılır şekilde yeniden düzenlenmelidir. Diğer yandan Allah’ın varlığını ispatlayan görüşler de programa konulmalıdır. Eğer konulmayacaksa ateizm gibi inançsızlığı ifade eden görüşler de programa alınmamalıdır. Felsefe programında Varlık Felsefesi açıklanırken (S. 20- 21) bahsedilen felsefi görüşlere Yaratılış görüşü de eklenmelidir.
  • Yine Felsefe programında Din Felsefesi öğrenme alanında Tanrı ibaresi sıklıkla kullanılmaktadır. Uygun yerlerde inancımıza uygun olarak Allah isminin de geçmesi gerekmektedir.
  • Bazı programlarda, konunun gidişatına uygun olan ancak anahtar kavramlarda yer verilmeyen kelimeler eklenmelidir. Mesela Sosyal Bilgiler (s.73) SB6.3.2 a) İslam medeniyetinin insanlığın ortak mirasına katkılarını belirler.” Öğrenme çıktısına anahtar kavramlara “Hz. Muhammed” eklenebilir.
  • Aynı şekilde Temel Dini Bilgiler programında Hz. Peygamber ifadeleri yer almakta ancak isim olarak Peygamberimiz Hz. Muhammed (SAV) olarak zikredilmesi de sağlanmalıdır.
  • Programlar bazında kültürümüze mal olmuş önemli şahsiyetlere önceki programlarda olduğu gibi bu programlarda da yer verilmiş olması (Ör. Hayat Bilgisi 2 s. 57 – Ali Kuşçu, Uluğ Bey, El-Cezeri, Jale İnan, Vecihi Hürkuş, Afet İnan, Engin Arık, Fuat Sezgin, Cahit Arf, Aziz Sancar, Halil İnalcık; Fen Bilimleri s. 203 – Aziz Sancar; Biyoloji s. 84 – Aziz Sancar; Coğrafya s.16; Tarih s. 34) önemli bir adımdır. Ancak bazı derslerde bilim insanlarının isim olarak zikredilmediği (Sosyal Bilgiler s. 39) veya tüm sınıf düzeylerinde yer almadığı görülmektedir. Öğrencilerin zihinsel, bedensel, ruhsal ve duygusal gelişimlerinin dengeli bir şekilde desteklenmesi ve şahsiyet kazandırılması için tarihimizdeki büyük şahsiyetler ve hadiseler, öğrencide aidiyet duygusunu uyandıracak şekilde verilmelidir. Değerlerin yaşantıya aktarılabilmesi için maddi manevi kültürümüzün ve tarihimizdeki büyük şahsiyetlerin değer yaşantısına olumlu etkisinden mutlaka faydalanılmalıdır. Özellikle okul öncesi ve ilköğretimin ilk sınıflarına yayılacak şekilde örnek şahsiyetlerin hayatlarına, başarılarına ve kültürümüze yaptıkları katkılarına daha çok yer verilmelidir. Böylece “tarihi ve ecdadı ile iftihar eden nesil” yetiştirme gayesine ulaşmaya katkı sağlanmış olur.
  • Bu bağlamda, bilim ve teknolojik kalkınmanın sadece batıya ait olmadığı ifade edilerek milli kalkınmanın milli ve manevi değerlere bağlı olarak da gelişebileceği vurgulanmalıdır. Tarih boyunca İslam medeniyeti, bilime, sanata ve ahlaka önemli katkılar yapmıştır. Bu manayı teyit eden Tarih dersi programı, TAR.9.3.4. öğrenme çıktısına “İslam’ın Altın Çağı” kabul edilen dönem ile ilgili öğrenme çıktısı eklenebilir.
  • Zenginleştirme ve Destekleme alt başlıklarında yer alan farklılıklara saygı ibarelerinde ne tür farklılıkların kabul edilebileceği hususunda sınırlar çizilmelidir.
  • Programların değerler ile ilişkilendirilmesi genel anlamda başarılı olmakla beraber bazı dersler bazında bu ilişkilendirmenin yetersiz kaldığı ve/veya geliştirilmesi gerektiği görülmektedir. Örnek olarak Sosyal Bilgiler programında S19 SB4.2 son paragrafta afet dönemi dayanışmayı açıklarken D16.2.4 “Ülkede yaşanan olağanüstü durumlarda (salgın, doğal afet vb.) yardımlaşma ve dayanışma faaliyetlerine katılır.” ile mutlaka ilişkilendirilmelidir. Yine aynı şekilde SB.5.2.4; SB.5.3.1; D19.3 (ülke varlıklarına sahip çıkmak), SB.5.4.2; D1.2; D1.4 (Adalet), D14.2 (Saygı), SB.5.5.1; D18.3 (Temizlik), D5.4 (Duyarlılık) ile ilişkilendirilebilir. Bu örnekler her program bazında detaylandırılabilir. Bazı derslerde sadece değere atıf varken bazı değerlerde değerin en uygun alt bileşenlerine atıfta bulunulmuştur. Doğru olanın ikinci yaklaşım olduğu söylenebilir.
  • Sonuç genel anlamda ortak metinde ön plana çıkarılan milli ve manevi değerlerin diğer müfredat programlarında yeterli ve istendik şekilde işlenmediği görülmüş olup, bu değerlerin bütün müfredat programlarına işlenmesi gerekmektedir.

RAPORU HAZIRLAYANLAR:

  • Prof. Dr. Cihat Yaşaroğlu
  • Prof. Dr. Halim Ulaş
  • Prof. Dr. Selahattin Çelebi
  • Doç. Dr. Ahmet Kavlak
  • Doç. Dr. Kasım Takım
  • Dr. Mehmet Yaşar
  • Eğitimci Yazar Adnan Kalkan
  • Eğitimci Yazar Ali Erkan Kavaklı

DESTEKLEYEN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI

  1. Açık Kapı Çevre Eğitim ve Kültür Derneği
  2. Adalet Platformu
  3. Adana Faslı Bahar Sosyal Yardımlaşma Eğitim Kültür ve Sanat Derneği
  4. Adana Genç Gönüllüler Derneği
  5. Adıyaman Kültür ve İlim Vakfı
  6. Afyon İlim ve Araştırma Vakfı
  7. Ağrı Kültür ve Eğitim Vakfı
  8. Ahlat Nur İlim Eğitim ve Kültür Vakfı
  9. AKÇED-Malatya Gucdüvani Ahlak Kültür ve Çevre Derneği
  10. Akdeniz Kültür ve Eğitim Vakfı
  11. AKEV -Aydın Kültür Eğitim Vakfı
  12. Aksaray Somuncubaba Kültür ve Eğitim Vakfı
  13. Aksaray Uhuvvet Vakfı
  14. AKULDER -Akdeniz Uluslararası Öğrenci Derneği
  15. AKVA -Akdeniz Eğitim ve Kültür Vakfı
  16. Alaca Hizmet Vakfı
  17. Amasya Sultan Bayezid Kültür Vakfı
  18. Anadolu Tevhid Vakfı
  19. Anahtar Sosyal Yardımlaşma ve Kültür Derneği
  20. ANÇED – Anadolu Çevre Eğitim Kültür Dayanışma Derneği 
  21. ANESİAD Malatya Şubesi
  22. Ankara Hamiyet ve İrfan Vakfı
  23. Ankara Kültür ve Eğitim Vakfı
  24. ANSED – Antalya İl Eğitim Gençlik Spor Kültür ve Dayanışma Derneği
  25. ASDER – Adaleti Savunanlar Derneği Antalya Temsilciliği
  26. ASDER – Adaleti Savunanlar Derneği
  27. ASSAM-Adaleti Savunanlar Stratejik Araştırmalar Merkezi Derneği
  28. Atik Spor Kulübü
  29. Bahar İlim Kültür ve Eğitim Vakfı
  30. Bandırma 17 Eylül Kültür ve Eğitim Vakfı
  31. Bartın Eğitim Vakfı
  32. Battalgazi İmam Hatip Liseleri Mezunları Ve Sevenleri Derneği
  33. Bayburt Hizmet ve Eğitim Vakfı
  34. Beyan Eğitim Kültür İlim Vakfı
  35. Bingöl İlim ve Kültür Vakfı
  36. Birlik Haber-Sen Malatya Temsilciliği 
  37. Birlik Vakfı
  38. Birlik Vakfı Malatya Şubesi
  39. Biruni Gençlik Merkezi ve Dayanışma Derneği
  40. Bitlis Bediüzzaman Said Nursi Kültür ve Eğitim Vakfı
  41. Boğaziçi Eğitim ve Kültür Derneği
  42. Boğaziçi Vakfı
  43. Bolu- Abant Eğitim Vakfı
  44. Boluder
  45. Büro Bir Sen
  46. Büyük Aile Platformu Adana
  47. Celal Tetiker Şefkat Vakfı
  48. Çağdaş Düşünce Araştırma Derneği
  49. Çankırı İlim Kültür Eğitim Vakfı
  50. Çoruh Kültür Eğitim ve Sosyal Yardım Vakfı
  51. Çöşnük Eğitim Derneği
  52. Çukurova İlim Vakfı
  53. Çukurova Öğretmenler Derneği
  54. Değişim Eğitim Kültür Derneği
  55. Demirci Kültür ve Eğitim Vakfı
  56. Dersaadet Kültür ve Eğitim Vakfı
  57. Deva Bir Sen
  58. Diyanet-Sen Malatya Şubesi
  59. Diyarbakır Aile Eğitim ve Kültür Derneği
  60. Dünya Çocuk Hakları Derneği
  61. Düzce Çınar Eğitim Vakfı
  62. Eddai Vakfı- Eğitim Day. Düşünce Araş. İlim Vak.
  63. Eğitim-Bir Sen Antalya Şubesi
  64. Eğitim-Bir-Sen Malatya 1 No’lu Şube
  65. Eğitime Destek Platformu
  66. Eksen Der Malatya 
  67. Elazığ Hizmet Vakfı
  68. Elbistan Kültür ve Eğitim Vakfı
  69. Eldenele Derneği
  70. ⁠Elmas Divit Derneği Malatya 
  71. Emekli Bir Sen
  72. Emir Sultan Eğitim ve Yardımlaşma Vakfı
  73. Enerji Bir-Sen Malatya Temsilciliği
  74. ENSAR Antalya Şubesi
  75. Ensar Vakfı Malatya Şubesi
  76. Erdemli Gençlik Derneği
  77. Erzincan Gündüzalp Kültür ve Eğitim Vakfı
  78. Erzurum Kültür ve Eğitim Vakfı
  79. Eskişehir Osman Gazi Kültür ve Eğitim Vakfı
  80. Evrensel Hafızlar Derneği Malatya Şubesi
  81. Ezan Platformu
  82. Fahri Kığılı Vakfı
  83. Gazipaşa Çınar Derneği
  84. Gedik Eğitim Derneği 
  85. Gediz Eğitim ve Kültür Vakfı
  86. Genç Osman Vakfı
  87. Gençkuşak Spor Kulübü
  88. GEREDER
  89. Giresun İlim Kültür ve Eğitim Vakfı
  90. Günyüzü Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği 
  91. Habibi Neccar Kültür ve Eğitim Vakfı
  92. HAKBİRSEN
  93. Hakkâri Kültür ve Eğitim Vakfı
  94. HAKBİR
  95. Haliliye Kültür ve İlim Vakfı
  96. Hamidiye Kültür ve Eğitim Vakfı
  97. Hanımın Çiftliği Eğitim Derneği
  98. HASEV-Hazreti Süleyman Eğitim Vakfı
  99. Hasırcılar Kültür Derneği
  100. Hatunsuyu Eğitim Derneği
  101. ⁠Hayrat İnsani Yardım Derneği
  102. ⁠Hayrât Vakfı 
  103. Hilaliye Eğitim Vakfı
  104. Horata Eğitim Ve Kültür Derneği
  105. Huzur Vakfı
  106. Isparta Kültür ve Eğitim Vakfı
  107. Isparta Mekke Eğitim Vakfı
  108.  İdeal Eğitim Derneği 
  109. İDEV
  110. İHH Antalya Şubesi 
  111. İHH Arama Kurtarma Derneği
  112. İHLASDER
  113. İKEV-Kültür Eğitim Çevre ve Sağlık Vakfı
  114. İlim- Hizmet ve Yardımlaşma Vakfı
  115. İlim Yayma Cemiyeti
  116. İlim Yayma Cemiyeti Antalya Şubesi
  117. İlim Yayma Cemiyeti-Malatya Şubesi
  118. İMH
  119. İMH – İnsan ve Medeniyet hareketi Antalya Şubesi
  120. İMH Demre
  121. İMKANDER
  122. İnanç Hürriyeti Derneği
  123. İnegöl Şura Vakfı
  124. İnsan Onuru Eğitim Derneği
  125. İsdav-İstanbul Stratejik Düşünce Ve Araştırmalar Vakfı
  126. İskenderun Kültür ve Eğitim Vakfı
  127. İslam Birliği Vakfı
  128. İslam Dayanışma Cemiyeti
  129. İslam Medeniyeti Vakfı
  130. İslamköy H. Hüseyin Ergünal Kültür Eğitim Vakfı
  131. İstanbul Düşünce Enstitüsü
  132. İYAK -İnsani Yardım Arama Kurtarma Derneği 
  133. İyilik İnsan Hakları Derneği
  134. İZEV-İzmir Eğitim ve Hizmet Vakfı
  135. Kafkas Halkları Derneği
  136. Kafkas İlim ve Eğitim Vakfı
  137. Karabük Hizmet ve Eğitim Vakfı
  138. KARDOSTDER – Kumluca Kardeşlik Ve Dostluk Derneği
  139. Karesi Vakfı
  140. Kastamonu Bedii Eğitim Kültür Vakfı
  141. Kelkit Kültür Eğitim Vakfı
  142. Kereb-i Gazi Kültür Eğitim Vakfı
  143. Kıbrıs İlim Kültür ve Hizmet Vakfı
  144. Kırıkhan Kültür Eğitim ve Sanat Vakfı
  145. Kırıkkale Fatih Vakfı
  146. Kırıkkale İlim Marifet Ahlak Vakfı
  147. Kırşehir Aşıkpaşa İlim ve Kültür Vakfı
  148. Kocaeli Kültür ve Eğitim Vakfı
  149. Kur’an’ı Anlama Platformu
  150. Kurtuluş Kuranda Cemiyeti
  151. Kutup Yıldızı
  152. Kültür Araştırma Dayanışma Eğitim Vakfı
  153. Kültür Memur-Sen Malatya Temsilciliği
  154. Kütahya Anadolu İlim ve Araştırma Vakfı
  155. LİMANDER
  156. Malatya Bağımlılıkla  Sivil Mücadele Derneği
  157. Malatya Dini ve Milli Hizmetler Vakfı
  158. Malatya İHH İnsani Yardım Derneği
  159. Malatya İlim ve İrfan Vakfı
  160. Malatya İlim Yayma Cemiyeti, İnönü Üniversitesi Bilgef Öğrenci Topluluğu
  161. Malatya Niyazi-i Mısri Kültür Vakfı
  162. Malatya Öncü Spor Kulübü
  163. Malatya Önder İmam Hatipliler Derneği
  164. Malatya Sıla Bilgi Kültür Dayanışma Derneği
  165. Malatya Toplum Gönülleri Birliği
  166. MANAVGAT MANAD – Manavgat Aile Derneği 
  167. Manisa Saruhan Bey İlim Kültür ve Eğitim Vakfı
  168. Mardin Hidayet İlim ve Kültür Vakfı
  169. Mazlum-Der Malatya Şubesi
  170. Mekteb Eğitim ve Kültür Derneği
  171. Mersin İlim ve Kültür Vakfı
  172. Merzifon Eğitim Kültür Vakfı
  173. MESK-Memur Ve Emekli Sendikaları Konfederasyonu
  174. METİD-Mezopotamya Engel Tanımayan İnsanlar Derneği
  175. Milas Eğitim Vakfı
  176. ⁠Milli Türk Talebe Birliği Malatya
  177. MİM- Millii İrade Muhafızları
  178. Misk-Der – Malatya İlim Sanat ve Kültür Derneği
  179. Muğla Kültür Eğitim Vakfı
  180. Muş Kültür Eğitim Çevre ve Sağlık Vakfı
  181. Müftü Ahmet Hulusi Efendi Kültür ve Eğitim Sağlık Vakfı
  182. NAKEV-Nazilli Kültür ve Eğitim Vakfı
  183. Nevşehir İlim Kültür Vakfı
  184. Niğde Eğitim Vakfı
  185. Nizip İlim ve Hizmet Vakfı
  186. Nur-u Osmaniye İlim Vakfı
  187. Oltu Suffa Eğitim Vakfı
  188. Önder Gerede İHL Derneği
  189. Özbekler Birliği Derneği
  190. Peygamber Sevdalıları Platformu
  191. Rabia Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
  192. Rize İsar Eğitim ve Kültür Vakfı
  193. Ruba Vakfı
  194. Rumeli Anadolu ve Balkanlar İlim ve Eğitim Vakfı
  195. Sağlık-Sen Malatya Şubesi
  196. Sakarya Kültür ve Eğitim Vakfı
  197. SAKEV-Samsun Araştırma Kültür Eğitim Vakfı
  198. SEBİLAY Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Alanya
  199. SEDE-Seçtiklerini Denetle Derneği
  200. Semerkand vakfı Malatya Şubesi 
  201. Sena Sosyal Yardımlaşma Derneği Alanya
  202. Serder -Serik Eğitim Kültür Dernegi
  203. Serhat Kültür Eğitim Vakfı
  204. Serik İMH
  205. Seyyid Burhaneddin İlim Vakfı
  206. Seyyid Onbaşı Kültür Eğitim Vakfı
  207. Siirt Eğitim ve Kültür Vakfı
  208. Simav Fatih Vakfı
  209. Sorgun Anadolu Kültür ve Eğitim Vakfı
  210. Söke Eğitim ve Bilim Vakfı
  211. Suffa Vakfı
  212. Şanlıurfa Çölyak Eğitim Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
  213. Şanlıurfa Sivil Toplum Kuruluşları insani yardım Derneği
  214. Şems İlim Araştırma Vakfı -Konya
  215. Şura İlim ve Kültür Vakfı
  216. Talha -Zübeyir Eğitim ve Kültür Vakfı
  217. Tarsus Kültür ve Eğitim Vakfı
  218. Taşem Der-Taştepe Ve Şehit Fevzi Mahalleleri Sosyal Kültür Eğitim Der.
  219. Tatar Spor Kulubü
  220. Tatarlar Birliği Derneği
  221. Tatvan Kültür ve Eğitim Vakfı
  222. TDV Darende Şubesi
  223. Tecde Eğitim ve Kültür Derneği
  224. TGTV-Türkiye Gönüllü Teşeküller Vakfı
  225. TİMAV -Türkiye İmam Hatipliler Vakfı Malatya Şubesi
  226. TİYEMDER
  227. Toç Bir-Sen Malatya Temsilciliği
  228. Tokat İlim Sanat ve Araştırma Vakfı
  229. TOKİ Evleri Eğitim Derneği
  230. Topsöğüt Eğitim Kültür ve Yardımlaşma Derneği
  231. Trabzon Eğitim ve Kültür Vakfı
  232. TUKEV-Turhal Kültür Eğitim Vakfı
  233. ⁠TÜGVA Malatya
  234. Türkistan Birliği Derneği
  235. Türkiye Aile Birliği
  236. Türkiye Aile Meclisi
  237. Türkiye İlahiyat ve Yüksek İslam Enstitüsü Derneği
  238. Türkiye STK Birliği
  239. UKED-Uşak Kültür Eğitim Derneği
  240. Umran Vakfı
  241. Ümit Vakfı – Sivas
  242. Vahdet Vakfı Antalya Şubesi
  243. Van İlim ve Kültür Vakfı
  244. Veysel Karani Kültür İlim ve Eğitim Vakfı
  245. Yalova Şura Vakfı
  246. Yedi Hilal Adana
  247. Yedi Hilal Derneği Malatya Temsilciliği
  248. Yenilikçi Sürdürülebilir Kalkınma Derneği
  249. Yeryüzü Vakfı Antalya
  250. Yeşeren Umutlar Eğitim Derneği
  251. Yeşilyurt Eğitim Kültür Derneği
  252. Yetimce-Yetim Hakları Derneği
  253. Yozgat Hizmet Vakfı
  254. YURTDER
  255. Zonguldak Karaelmas Eğitim ve Kültür Vakfı
Bu Gönderiyi Paylaş

Kaynak: Anadolu Tevhid Vakfı © Özel 

Anadolu Tevhid Vakfi logo siyah lare

Anadolu Tevhid Vakfı | İletişim Formu

Bilgi, mesaj ve öneri ve şikayetleriniz için mesaj atmayı unutmayınız...